490 displayn näyttävä ja kestävä keräilykampanja
Yhteistyössä Marimekon kanssa Logistigo suunnitteli ja toteutti laajamittaisen myymäläesillepanon K-Citymarketeihin ja K-Marketeihin. Kokonaisuuteen kuului 490 displayn suunnittelu, tuotanto lisäosineen sekä logistiikka Marimekon varastolle Vantaalle.
Asiakkaan tarpeet ja toiveet keräilykampanjan suunnittelun lähtökohtana
Logistigo suunnittelee kampanjan esillepanon aina asiakkaan toiveiden mukaisesti.
”Suunnittelun alussa asiakas lähetti meille listan kampanjaan kuuluvista myyntituotteista sekä tuotemäärän, joka tulisi mahtua esillepanoon. Tämä tuotemäärä asetti reunaehdot myymäläkalusteen suunnittelulle.”
Logistigo lähestyy kampanjoiden suunnittelua vaiheittain, näin varmistetaan turhat harha-askeleet projektin aikana. Suunnitelmat etenevät tarkasti asiakkaan hyväksynnän kautta:
- Kalusteet suunnitellaan ensin paperilla
- Tämän jälkeen testataan toteutettavuus 3D-mallilla
- Asiakkaan hyväksynnän jälkeen valmistetaan prototyyppi tarvittaessa
Prototyyppi konkretisoi suunnitelman ja testaa toimivuuden käytännössä
Logistigon tarjoama prototyypin valmistus on lisäpalvelu, joka antaa asiakkaalle konkreettisen kuvan lopputuloksesta ennen varsinaista tuotantoa. Marimekko hyödynsi tätä palvelua testatakseen kampanjan esillepanoa käytännössä.
”Prototyypin avulla testaamme valittujen materiaalien soveltuvuutta esillepanoon ja näemme nopeasti mahdolliset puutteet tai kehityskohteet. Erityisen tärkeää on esillepanon piikkien ja hyllyjen kantavuuden testaaminen, jotta tuotteiden paino ei rasita rakennetta liikaa.”
Marimekon kampanjassa telineisiin kertyi painoa noin 70 kiloa, mikä vaikutti olennaisesti materiaalivalintoihin. Näin ollen telineiden rungoksi valittiin kestävä puumateriaali, joka varmistaa turvallisuuden ja pitkän käyttöiän.
Muunneltavuus mahdollistaa uudelleenkäytön tulevissa kampanjoissa
Kestävä rakenne ja tarkkaan suunnitteltu muotoilu eivät palvele vain yksittäistä kampanjaa, vaan mahdollistavat pitkäaikaisen hyödyn. Marimekon kampanjassa käytetyt runkomoduulit suunniteltiin niin, että niitä voidaan muokata uusien tuotteiden ja kampanjoiden tarpeisiin.
”Hyvä suunnittelu mahdollistaa pitkän käytettävyyden. Esillepanon moduulien muunneltavuus mahdollistaa sen käytettävyyden uusille tuoteperheille tai kampanjoille.”
Myymälävalmiiksi 4-6 kuukaudessa
Projektin suunnittelu ja toteutus käynnistettiin tammikuussa 2020. Valmis kampanja saapui K-Citymarketeihin elokuussa ja K-Marketeihin lokakuussa 2020. Suunnittelusykli näin laajassa projektissa oli tavanomainen 4–6 kuukautta.
Asiakaspalaute: ”Kokemus näkyi kaikessa tekemisessä”
Marimekko oli erittäin tyytyväinen Logistigon asiantuntemukseen ja projektinhallintaan.
“Logistigo toimi esimerkillisesti kampanjan telineiden suunnittelussa, toteutuksessa ja toimituksissa. Yrityksellä oli hyvä tuntemus Marimekon tarpeista ja erityisesti meidän asiakkaamme tarpeista, johon telineet suunniteltiin. Ratkaisut erilaisiin esille tulleisiin lisätarpeisiin löytyivät ketterästi ja samalla asiakaspalvelu toimi ajallaan. Kokemus näkyi kaikessa tekemisessä.”
Lea Aarinen-Koski,
Head of Global Wholesale, Marimekko Corporation
